Klik op een som die je weet.
4x3=
Klik voor de som: 4x3.
4x4=
Klik voor de som: 4x4.
4x5=
Klik voor de som: 4x5.
4x6=
Klik voor de som: 4x6.
4x7=
Klik voor de som: 4x7.
5x3=
Klik voor de som: 5x3.
5x4=
Klik voor de som: 5x4.
5x5=
Klik voor de som: 5x5.
5x6=
Klik voor de som: 5x6.
5x7=
Klik voor de som: 5x7.
6x3=
Klik voor de som: 6x3.
6x4=
Klik voor de som: 6x4.
6x5=
Klik voor de som: 6x5.
6x6=
Klik voor de som: 6x6.
6x7=
Klik voor de som: 6x7.
7x3=
Klik voor de som: 7x3.
7x4=
Klik voor de som: 7x4.
7x5=
Klik voor de som: 7x5.
7x6=
Klik voor de som: 7x6.
7x7=
Klik voor de som: 7x7.
Dat weet ik niet hoor haasje.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag haas!
Met klik een leerstap terug naar: k5t
Nog 1x deze sommen haas.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 20 sommen.
Moeilijker sommen graag haasje.
Met klik naar volgende leerstap:
Tafels tot uitkomst 100, in tabel.
Beste
, de rekenhaas kan:
5 sommen verder gaan.
Klik als je gemakkelijke sommen aan het begin
wilt overslaan.
Waar naar te kijken en wat te zeggen.
Vergist het kind zich en gaat het optellen dan: Druk op 'Nog 1 x' en zeg
Goed zo, nog een keer maar dan met keer.
Snapt het kind keersommen niet, dan stoppen en naar
Keer intro
Let op het toetsenbord. De toetsen vormen de tafels. Zoekt het kind zijn uitkomst dan zoekt het elke keer weer in een tafel. Daarmee leert hij de tafels herkennen. Laat het kind dat zelf ontdekken! Ontdekt het kind de tafels van het toetsenbord niet, vraag dan een paar keer een rij of een kolom te doen. Eventueel van links naar rechts (boven naar beneden).
Analyse tonen van door ano gemaakte sommen.
Nog 20 te gaan.
135 Tafels tot uitkomst 49, in tabel.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
+
Nog niet
gemaakt.
Achtergrond geven van deze leerstap (k6).
Tafels tot uitkomst 49, in tabel.
Net als bij het optellen onder tien wordt het vermenigvuldigen boven 20 aangeleerd door de uitkomst van niet geautomatiseerde sommen af te leiden uit wel geautomatiseerde sommen. Dus:
4x4=16, dat weet ik, dus 5x4, is 4 erbij, is dus 20
. Het kind kan zelf de volgende som kiezen (autonomie).
De Rekenhaas lokt de afleiding uit met een tabel. De sommen die het kind net niet kent staan direct naast sommen die het wel kent. Deze afleiding verloopt steeds sneller (verkort zich). Je mag dat memoriseren noemen maar mijn voorkeur is de term automatiseren (steeds meer verkorten). Rekenmeesters met een voorkeur voor instampen en rijtjes kunnen dat met deze sommen overigens ook gewoon doen.
Niet meer info na klik.
Lijst met alle 139 leerstappen.
Lijst met alle 139 leerstappen en 2880 sommen.
n:ano