v4 ano 1
Wat zie je?
Meer
blauwe
stippen.
Meer
groene
stippen.
Evenveel stippen.
Dat weet ik niet hoor haasje.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag haas!
Met klik een leerstap terug naar: v2
Nog 1x deze sommen haas.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 8 sommen.
Moeilijker sommen graag haasje.
Met klik naar volgende leerstap:
Behoud van hoeveelheid, rijlengte verschilt.
Beste
, de rekenhaas kan:
5 sommen verder gaan.
Klik als je gemakkelijke sommen aan het begin
wilt overslaan.
Aangeven waar je op moet letten en wat te zeggen.
Kijk eerst of het kind zlef ziet welke kleur meer heeft.
Vraag op een gegeven moment:
Meer stippen
blauwe of groene stippen?
Een analyse tonen van de 0 door ano gemaakte sommen.
Nog 8 te gaan.
v4. Behoud van hoeveelheid, gegroepeerde stippen. (
), ano.
Geen
hoeveelheids-
behoud.
55
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
44
Nog niet
gemaakt.
55
Nog niet
gemaakt.
Wel
hoeveelheids-
behoud.
54
Nog niet
gemaakt.
56
Nog niet
gemaakt.
43
Nog niet
gemaakt.
45
Nog niet
gemaakt.
Toon achtergrond van deze opgaven.
Toon een vijfjarige drie muggen en twee olifanten en vraag:
Wat zijn er meer?
Het antwoord is:
Meer olifant.
De
visuele hoeveelheid
is dominanter dan het
abstracte aantal
. Vijfjarigen kennen nog geen behoud van hoeveelheid. Voor je met getallen begint, moet het kind begrijpen dat het gaat om het aantal van één bepaalde eigenschap:
Hoeveel blauwe stippen?
Leren sommige hoeveeheidswoorden aantalbegrip of is het een taaltombola?
Met klik nog meer achtergrond.
Lijst met alle 112 leerstappen.
Lijst met alle 112 leerstappen en 1888 sommen.